Covid-19 преустанови работата ни. Опитахме се да се адаптираме, но какво да кажем за дългосрочен план? BBC Worklife иска десетки експерти да отбележат най-големите въпроси, които трябва да си зададем през 2020 г. и след това. Отново ви представяме някои от тях.

Индранил Рой: Изпълнителен директор, Human Capital practice, Deloitte Consulting

Как компаниите могат да станат „virtual-first“?

Повече от половината от световната работна сила работи дистанционно и тъй като пандемията продължава да застрашава здравето ни, ние наблюдаваме един продължителен период на хибридна работа – от дома и офиса в различни пропорции. Някои научени уроци: можем да изпълним повечето задачи дистанционно, без съществен спад в производителността или качеството. Повечето служители оценяват гъвкавостта, особено тези с дълго време на пътуване до работното място. С течение на времето обаче се изисква взаимодействие лице в лице, за да се улесни сътрудничеството, изграждането на взаимоотношения, решаването на сложни предизвикателства и генерирането на идеи. Непрекъснатата работа от разстояние удължава работния ден, разпръсква границите между професионалния и личния живот и намалява психичното благосъстояние. Като се имат предвид тези плюсове и минуси, организациите трябва да преосмислят своите работни условия. Предприятията, възприели този нов начин на работа – „virtual-first“, имат следните характеристики: първо, работното място е разпределено в дома, офиса и сателитните офиси. Служителите могат да избират да работят отдалечено или лице в лице въз основа на техния характер на работа и предпочитанията на екипите. Второ, екипите са виртуално готови. Мениджърите знаят как да управляват, да тренират, да си сътрудничат, да оценяват представянето и да мотивират отдалечено своя екип. Трето, технологията позволява множество режими на работа. Данните се записват в облак; достъпът и сигурността са пригодени за различни режими на работа; а приложенията позволяват безпроблемно виртуално сътрудничество. Четвърто, културата дава приоритет на доверието и принадлежността. Междуличностните връзки се формират с умисъл и грижа. С тези четири критични хода организациите могат да преминат към модел на хибридна работна сила и да изградят „virtual-first“ предприятие.

Eric S Yuan: Основател и главен изпълнителен директор, Zoom

Как видео разговорите ще продължат да формират бизнеса?

Сега, когато светът е запознат с видео комуникациите, начинът, по който бизнесът и хората общуват и се свързват, ще бъде завинаги променен. Здравеопазването, образованието, финансите и големият и малък бизнес нарастват и се подобряват с помощта на видео комуникации. Само тази година стотици хиляди собственици на малък бизнес – инструктори по йога и пиано, терапевти, счетоводители и други – поддържаха и дори разрастваха бизнеса, използвайки видео за връзка с клиенти. Вярваме, че този модел ще бъде голяма част от нашето бъдеще, затова улеснихме тези взаимодействия с OnZoom, ново решение „всичко в едно“ за потребителите на Zoom за създаване и хостване на безплатни и платени събития в Zoom. В близко бъдеще някои организации ще приемат модел на хибридна работа, с определени дни в офиса, а други дистанционно, и може да изравнят графиците и на двата типа служители, за да създадат равенство. Други компании ще използват видео комуникации, за да бъдат напълно отдалечени. И двата модела ще се радват на повишена производителност и по-задълбочено сътрудничество, както и на способността да привлекат по-разнообразна работна сила.

Ерика Бреша: Главен оперативен директор, GitHub

Как работниците ще взаимодействат помежду си?

Бъдещето на работата ще бъде разпределено. Ще видим голяма смяна от офис по подразбиране към дистанционен такъв по подразбиране. GitHub е компания, с екип от хора, работещи по целия свят, което ни помогна да се учим и да се развиваме бързо. С хората във всяка част на компанията, които работят дистанционно от години, видяхме как виртуалните взаимодействия стимулират иновациите. С Covid-19 преосмисляме начина, по който проектираме и използваме офисните си пространства, като ги правим повече за привличане на общността и поставяне на акцент върху виртуални събития. Дистанционното по подразбиране също ще принуди хората да преструктурират начина, по който общуват и да се свързват с хора на работа. Тези, чиято супер сила се свързва с хората на живо и внася енергия в разговорите, ще трябва да станат добри писмени комуникатори. А компаниите, които нямат строга нужда от физическо взаимодействие, ще трябва да работят по-скоро като общности с отворен код – разпределени, асинхронно и онлайн. Бързо ще видим съществена промяна в това кой успява в този нов режим на работа.

Карин Кимбро: Главен икономист, LinkedIn

Как трудът дистанционно  променя търсенето на работа?

Наблюдаваме огромно увеличение на търсенето на дистанционна работа на нашата платформа, което ще има значително дългосрочно въздействие върху пазара на труда. В световен мащаб, от март месец  досега,  виждаме увеличение четири пъти броя на работните места, които предлагат дистанционна работа. Също така виждаме тази тенденция да се отразява от търсещите работа: обемът на търсенето на работа с помощта на филтъра „remote“  (дистанционно; отдалечено;) в LinkedIn се е увеличил с около 60% от началото на март, а делът на приложенията за дистанционна работа се е увеличил близо 2,5 пъти в световен мащаб от март. Появата на дистанционна работа и все по-виртуалният свят изглежда са намалили бариерите пред хората да се свързват и да изграждат своите мрежи от контакти. Напоследък членовете на LinkedIn са по-склонни да се свързват с други хора извън мястото, на което живеят. С нарастването на отдалечената работа, една от най-вълнуващите тенденции, които ще видим, е демократизация на възможностите и движение на умения по целия свят. Чрез опциите за дистанционна работа, компаниите ще имат възможност по-лесно да си осигурят различни таланти, особено от групи, които са слабо представени в техния район, или за умения, които са локално по-малко достъпни.

Източник: www.bbc.com