Свети Валентин се отбелязва на 14-ти февруари в някои страни като Ден на любовта. На тази дата двойката изразява любовта си един към друг, като изпращат поздравителни картички, бонбони сърчица.

Как е започнало всичко……?

Името на празника идва от един от двамата християнски мъченици, наречен Валентин, живял през 3-ти век. Първоначално стар римокатолически празник, той започва да се свързва с романтичната любов през Средновековието. След 90-те години на 20-ти век добива още по-голяма известност, основно от рекламни кампании на производители на цветя и сладкарски продукти.

На този ден още през 14-ти век в Англия започва да става традиция да се разменят любовни послания под формата на т. нар. валентинки. Съвременните символи на любовта сега са сърцето и образът на крилатия Купидон. През 19-ти век ръчно написаните послания биват заменени от масово произвежданите готови картички.

През втората половина на 20-ти век в САЩ и други места по света установената практика на размяна на картички се разширява и се въвежда раздаването на подаръци обикновено от мъжа на жената. Най-популярните подаръци са рози и шоколади в червена лъскава опаковка с форма на сърце. През 80-те години диамантената индустрия започва да рекламира и подаряването на бижута по случай Св. Валентин. С разпространението на Интернет в началото на 21-ви век, милиони хора започват да изпращат електронни картички с поздравления чрез електронна поща.

Поздравителни картички – измисляне на нова категория

През 1797 г. едно британско издателство публикува „Помощник на младия мъж за писане на валентинки“, който съдържал любовни стихове за млади влюбени, които не можели да съчинят свои собствени. Развитието на печатарските услуги и намаляването на пощенските разходи през следващото столетие довежда до използването на не толкова личното, но по-практично изпращане на картички за Свети Валентин по пощата.

В САЩ първите масово произведени валентинки са фабрикувани и продадени през 40-те години на 19-ти век от Естер Хауланд, която създава New England Valentine Company, за да произвежда фино изработени картички за Свети Валентин от вида, който някога е получавала от Европа. По това време американците са разпространявали предимно ръчно изработени любовни картички. Осъзнавайки, че никой в ​​САЩ не произвежда висококачествени картички за Свети Валентин, тя започва да сглобява свои собствени картички от коприна, дантела и други фини съставки в спалнята си. Производството бързо се разширява до жени, работещи от вкъщи в целия град, в крайна сметка разраствайки бизнеса си до годишни приходи от 100 000 долара.

Маркетинговият урок? Ако забележите свободна ниша на пазара, доверете се на инстинктите си. Разбира се ще искате да проучите своя пазар, поради което в началото Естер е разчитала на пътуващ продавач, който е предавал потенциалния интерес на клиентите към нейното начинание.

Шоколад – луксозен маркетинг

Чудите се откъде са дошли тези бонбони във формата на сърце? Отговорът е известният шоколад Cadbury и причината е добър маркетинг. Да се ​​върнем в далечната 1868 г., когато французите са световноизвестни шоколатиери. Ричард Кадбъри, син на основателя на компанията, е искал да подчертае качеството на Cadbury по начин, който да привлече вниманието на хората. Той се спира на концепцията за „Fancy box“: спомен, изработен с толкова зашеметяващи детайли, че кутиите били ценени като луксозни предмети и преподарявани за спомен дори след консумацията на шоколадите. Формата на сърцето е негово изобретение също.

Нашият “fancy” урок по маркетинг? Изпратете правилното послание към клиента си и осигурете преживяване, което ще му въздейства положително. Свети Валентин и Кадбъри може би е нямало да бъдат същите, ако Ричард беше направил кутии от евтин шперплат!

В наши дни

През последните години маркетинговите кампании за Свети Валентин станаха напълно дигитални, с особено силно присъствие в социалните медии. С тези нови възможности по-малките компании, които нямат бюджета на големите корпорации, могат лесно да разпространят рекламните си кампании за собствените си марки по време на празника.

А каква беше вашата „любовна” маркетингова стратегия тази година, имайки предвид условията на COVID-19 ?

BCG